Pakoras

20131227-164551.jpg

20131227-164600.jpg

20131227-164608.jpg

20131227-164625.jpg

20131227-164635.jpg
Dotter gav mig en fritös i julklapp vilket gjorde mig jätteglad med tanke på att min spis hemma går på en-fas och håller värme dåligt.
Så idag samlade jag ihop grönsaker från kylen och gjorde pakoras – äntligen!!!

Det bästa är att man kan använda det man har hemma, potatis, morot, andra rotfrukter, pumpa, kålsorter osv

Jag använde:
1/2 blomkålshuvud skuret i ca centimeterstora bitar
10 cm squash grovriven
1/4 butternutsquash grovriven
1 finhackad lök

Blanda grönsakerna med:
120 g kikärtsmjöl
1 msk garam masala
1 tsk gurkmeja
1 finhackad chili
1 tsk rökt paprika
1-2 tak salt (smaka på smeten)

Rör om och tillsätt vatten så att det precis blir en smet som kan klickas i frityroljan. Det går inte att ange mängd för det beror på grönsakerna. Jag använde ca 1 1/4 dl vatten.

Värm oljan till ca 170-180 grader och klicka ner som klickar smet med hjälp av två skedar. Fritera några stycken i taget tills dom är bruna och har flutit upp i oljan.
Låt rinna av på hushållspapper medan resten friteras.
Servera med mango chutney eller den gröna starka såsen som jag lagade förra veckan… Eller när det nu var 😉

5 kommentarer Lägg till

  1. pysbloggen skriver:

    Jaa! Det ska jag prova!

    1. Maria skriver:

      Det tycker jag!

  2. WoW skriver:

    Sådana åt jag på Indisk restaurang när jag fyllde år, supergoda 🙂

    1. Maria skriver:

      Jag kan laga såna om du kommer på besök 🙂

Kommentera

