Chana dal

20131208-090812.jpg
Jag tycker att indisk mat är toppen – den är lixom gjord som veganmat från början och på ett sådant sätt att köttätare sällan saknar kött.
Igår la jag chana dal i blöt över natten och i morse kokade jag ihop en gryta av chana dalen och rester från kylen

Här finns bra info om olika ärtor, bönor och linser

http://mamasroughcooking.com/2013/09/12/dal-indiska-linser-artor-bonor/

I dag var jag lite wild&crazy och använde den aubergine som legat för länge i min kyl… och den påse med tidigare kokta kidneybönor som inte kommit till använding under veckan och det öppnade paketet med havrgrädde

4 dl chana dal – blötlagda över natten
2 chilifrukter
1 msk spiskummin
1 tsk gurkmeja
1 msk bockhornsklöver (brukar finnas i asiatiska butiker eller hälsokostbutiker. Uteslut eller ta 1 tsk curry i stället)
1 tsk chilipulver
1.5 tsk salt
1 msk riven ingefära
2 tsk olja
1 aubergine i tärningar
4 dl vatten
1 dl havregrädde (kan uteslutas)
3 dl kidneybönor (kan uteslutas)

Fräs de torra kryddorna i oljan. Blanda i chana dal. Fräs ihop. Blanda i aubergine, ingefäran och vattnet. Låt koka under lock tills linserna är mjuka. Tog ca 15 minuter. Häll i havregrädden och bönorna om du använder det. klipp koriander över och smaka av.
Servera med ris, bröd eller en matig sallad. Jag kör nog på det sistnämnda för det känns som mycket kolhydrater ändå.
Nu önskar jag bara att jag haft en god chutney hemma!

20131208-120851.jpg

7 kommentarer Lägg till

  1. Det här måste vi ta med i vår veckomatsedel. Det ser mumsigt ut.

  2. Linda i Berlin skriver:

    Det ser jättegott ut. Jag älskar indisk mat. Men vad är chana dal för någonting? Det har jag aldrig hört talas om 🙂

    1. Maria skriver:

      Dal är delade ärtor, i detta fallet delade kikärtor!

    2. Maria skriver:

      Split peas 🙂

  3. guwima skriver:

    Testade din variant av Chana Dal idag 🙂 Bjöd en kompis på middag och kom sen på att hon tillbringat månader i Indien… inte bästa försökspersonen kanske… Men det blev tummen upp! 😀

Kommentera

