Chilisalt

20131117-120427.jpg

20131117-160332.jpg
Käkade en macka med avokado till lunch och tänkte på hur mycket jag älskar chilisalt och då slog det mig – jag kan ju göra eget av de egenodlade kvarvarande frukterna som jag har i kylen.
Mixade (i matberedaren) milda och starka sorter med havssalt och la det på plåt i varmluftsugnen i 50 grader i 4 timmar.
Mixade det en gång till.
Det luktar otroligt gott!

13 kommentarer Lägg till

    1. Maria skriver:

      Det luktar fantastiskt gott i hela köket

  1. WoW skriver:

    Jag brukade göra basilikasalt ibland. Fast jag bara blandade ihop alltihop utan ugn…

    1. Maria skriver:

      En del av chilifrukterna, tex jalapeno, har så tjocka väggar att det krävs ugn för att få dom att torka istället för att bara klumpa ihop saltet.

  2. WoW skriver:

    Drar inte saltet ur vätskan ir frukten då?

    1. Maria skriver:

      Jodå, men det klumpar sig då.

        1. Maria skriver:

          Kryddor är lättare fast jag brukar torka dom i ugnen med med salt och sedan mixa 🙂

          1. WoW skriver:

            Väldigt vackra bilder i vilket fall 🙂
            Men är inte poängen att saltet ska dra in vätskan och smaken från kryddorna?

            1. Maria skriver:

              Jodå, och det är därför jag mixar dom innan jag torkar dom och sedan efter igen. För att få ett finfördelat salt som går att använda i saltkar. hade det varit sommar hade jag torkat ute på balkongen men det var lite fuktigt nu.

  3. WoW skriver:

    Mmm… lite för fuktigt tänk om vi bott i öknen du 😉

    1. Maria skriver:

      Det viktiga är att örterna och saltet torkar långsamt eller i ugnen för att undvika mögel

      1. WoW skriver:

        Mögel låter inte trevligt!

Kommentera

