Konservburgare! När du snabbt vill göra veggieburgare

Jag tog ingen bild igår, mest för att jag hade middagsbesök, vi lixom bara åt och drack vin 😉

Lite spontant bjöd jag hem en väninna på middag och studerade skafferiet hemma för att se vad jag skulle hitta på för käk. Med tanke på hur goda majs och kidneybönsbiffarna var så beslutade jag mig för att göra liknande https://mariasmatintag.wordpress.com/2013/11/10/majs-och-kidneybonsbiffar-med-potatismos/ baserat på det som fanns i skafferiet hemma.

1 burk väl sköljda svarta bönor. Eller ta de bönor som du har hemma.
1 stor burk väl avsköljd majs
1 näve ekologiska konserverade kalamata oliver utan kärna
1 dl fullkornsmajsmjöl eller annat mjöl av önskad sort
1 rödlök i bitar. Vilken lök som helst går bra.
2 pressade vitlöksklyftor. Utesluts om man inte gillar vitlök.
1 msk tamari. Kan ersättas med vanligt salt.
chiliflakes. Om man gillar chili.
1 msk balsamvinäger. För att få en liten syra i biffsmeten.

Mixa till en smet som ska vara av den konsistensen att den går att forma till biffar om dina händer av blöta av vatten. Hellre för lös smet än för hård. Smaka av smeten (den ska vara jättegod som den är – då är det en bra smet) och fundera på om det behövs något mer i kryddväg. Lägg biffarna direkt i stekpannan och stek dem bruna på båda sidorna.

Jag serverade biffarna med ugnsstekt butternutsquash och paprikasåsen jag kokade ihop härom kvällen.

Såna där biffar gillar jag. Tar inte många minuter att förbereda och inte många minuter att steka och ingredienserna är sånt som kan förvaras i skafferiet hemma. Kryddningen kan variera. jag älskar ju chili och sriracha men spiskummin funkar lika bra. Du bestämmer!

I morse åt jag två knäckemackor med varsin kall biff på till frulle. Funkade det med.

3 kommentarer Lägg till

  1. WoW skriver:

    Det ska jag fixa ihop av den överblivna nedfrusna bönsalladen jag har 🙂

  2. Lindslay skriver:

    Jag testade en slags variant av det här igår till lunch. Jag hade ingen majs så det blev bara svarta bönor, majsmjöl, salt, peppar, rödlök, lite inlagdgurkaspad. Det blev jättegott och nästa gång ska jag nog finhacka rödlöken istället för mixa den och ha i lite finriven morot med för att få lite mer tuggmotstånd.

    1. Maria skriver:

      Jag brukar ha i pumpafrön på slutet ibland för att få det knaprigt men sonen föredrar släta

Kommentera

