Majs och kidneybönsbiffar med potatismos

20131110-115425.jpg

20131110-115455.jpg

Det började med att jag var sugen på potatismos men jag hade lixom inget hemma till potatismos. Öppnade kylen och såg påsen med kokta kidneybönor som jag tänkt använda till middag ikväll och den stora öppnade burken majs som jag använde i sonens wraps igår och där föddes tanken på en biff till moset.

2 dl kokta kidneybönor
2 dl konserverad majs väl avsköljd
1 dl fullkorns majsmjöl
1 rödlök i klyftor
1 dl urkärnade ekologiska kalamataoliver
salt
chiliflakes

Mixa till en smet som precis ska gå att forma med händerna. Smaka av och krydda mer vid behov. Stek i kokosfett tills dom blivit bruna och frasiga på båda sidorna.

Gör en sås (blanda ihop allt och koka några minuter) av havregrädde eller sojagrädde som smaksätts med misopasta, kryddor och lite tamari. Eftersom jag fick torkad ramslök av väninnan så la jag i 1 msk av det. Smaka av.

Gör potatismoset men använd mandelmjölk och 2 msk Bjäst (som ersättning för mjölk och smör) förutom salt och peppar.

Jag serverade med stekt squash/chili/rödlök mest för att det fanns hemma 🙂

6 kommentarer Lägg till

  1. Mies liv skriver:

    Det lät riktigt gott och smakrikt. Å tack för att du påminner mig om Bjäst, det hade jag glömt bort! 🙂

    1. Maria skriver:

      Gav en god smakbrytning på moset

      1. Mies liv skriver:

        Går det att säga vad det smakar som?!

Kommentera

