Tofu, brysselkål och ris

20131103-151826.jpg

20131103-151844.jpg
Tofu är en sån där råvara som det tar ett tag att gilla. Det handlar nog mest om konsistensen för den är… annorlunda. Själv gillar jag fast och torr tofu och hjälper den på traven genom att frysa och sedan pressa ur vätskan.
Den här biten är 400g bit tofu av fast modell och varit fryst och sedan lindats in i en kökshandduk, placerats i ett durkslag men en tyngd på.

Det gör att tofun lättare tar åt sig andra smaker.
Blandade ihop ”fem kryddor”, sesamolja, tamari och lite sriracha och hällde på tofun som jag skurit på i kuber. Där kan den ligga 30 min—> till över natten beroende på hur förberedd man är.

Idag lagade jag lite fettsnålare så den färska brysselkålen halverades och lades i ugnsform innan jag hällde 3 dl grönsaksbuljong över. Vände ett par gånger och efter 30 minuter la jag i tofubitarna på samma plåt och rörde om.

Till detta serverades råris och en stark dressing av Habanero, tamari, lime, risvinäger och agavesirap.

Gott och mättande en regnig dag.

Vill man ha tofun lite knaprigare steker man den i panna med fett. Kanske mer nybörjarsmak på den då?

2 kommentarer Lägg till

  1. Det ser gott ut. Vi har ingen bra tofuleverantör i närheten. Tråkigt.

    1. Maria skriver:

      Jag brukar köpa olika sorters tofu från olika märken. Vissa gillar jag bättre och andra sämre men alla blir bättre av att frysas och pressas innan användning 🙂

Kommentera

