Rester och kokt potatis

on

20131003-214731.jpg

20131003-214743.jpg

20131003-214755.jpg
Ingen middagsplanering idag what so ever. Jäklar!

Rev fyra rätt så mjuka morötter (dom hade förvarats i rumstemperatur) och blandade med det som låg i matberedaren som jag mixat till en halvslätmassa dvs en hackad stekt rödlök, 3 dl kokta röda bönor (från frysen, rester från storkoket) och 1 dl osaltade jordnötter. Saltade lite, kryddade med spiskummin och stekte nio biffar samtidigt som potatisen kokade. Jag älskar kokt potatis!

Serverade med en klick av den veganska hemlagade majonnäsen som smaksattes med sriracha och lite inlagd chili och körbärstomater.

Jag älskar rester.

 

3 kommentarer Lägg till

  1. När jag använder morötter i veggiebiffar (mest i förhållande till andra ingredienser) har det flera ggr hänt att de flyter ut för att de är så ”vätskiga” – tips? Bra tips att steka löken först…det blir ju en helt annan smak. Har inte riktigt tänkt så långt…men jag har börjat käka vitlök nu sedan jag lärt mig att inte pressa den utan hacka den. Det är jättestor skillnad i smak. Samt att den inte får stekas så den får färg. Jag avskyr nämligen när vitlök som ätits puffar upp som en vitlökig påminnelse resten av dagen…det verkar hända vid pressad vitlök men inte vid hackad o tillagad vitlök. Lärdom.

    1. Maria skriver:

      Jag river vitlök, blir smakskillnad även på det fast inte så markant som med hackad. Skumt det där egentligen.

      Grovriver du morötterna? Det funkar bra fast sen måste man ha något som ”klistrar” smeten typ kokt potatis, kokt ris/hirs, mjöl eller bönor

      och lök… jag älskar stekt lök.

  2. Aah okej – ska testa det nästa gång!

Kommentera

