Krispiga sötpotatisstrips

20130808-120433.jpg
Jag gillar att servera sötpotatis till maten istället för vanlig potatis. Speciellt ugnsstekta sötpotatisstrimlor
Problemet är bara att sötpotatisen ofta blir mjuk istället för krispig hur hårt den än steks. Så såg mina oxå ut tills jag hittade ett tips på en amerikansk sajt och nu är mina sötpotatisstrips alltid frasiga och goda.

Skär sötpotatisen i strimlor. Jag skalar aldrig.
Lägg strimlorna i vatten ca 1 timme.
Låt potatisen rinna av.

Häll 2 msk maizena i en plastpåse och lägg i potatisen. Blås upp påsen och skaka strimlorna så dom blir täckta av maizena.
Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och sprinka över olja. Kör i 225 grader i ca 10. Vänd och kör 10 minuter till.
Salta och ät!

13 kommentarer Lägg till

  1. pysbloggen skriver:

    Å vad bra tips. Älsksr sötpotatis, men det är trist när den känns som puré m

    1. Maria skriver:

      Den här fortsatte vara krispig tom efter dagens mikrovågsuppvärmning

  2. WoW skriver:

    Trodde först att det var revbensspjäll 😯

    1. Maria skriver:

      Bitarna med skal ser riktigt bruna ut

  3. Mies liv skriver:

    Å jag kan garantera att de var både goda och krispiga. 🙂

  4. P.K skriver:

    Måste pröva 🙂

    1. Maria skriver:

      Alla borde testa 😉

  5. Mies liv skriver:

    Nu har jag testat och det gick åt skogen. Inte alls lika krispiga som du fick till dem.
    Det MÅSTE vara spisens fel!

    1. Maria skriver:

      Det kanske funkar bäst i min trasiga ugn? 😉

  6. pbloggen skriver:

    Varför såg jag inte detta tidigare idag?
    Nåja, det ble bra ändå. 😉

    1. Maria skriver:

      Det har ju legat ute sedan 2013 😊

      1. pbloggen skriver:

        Haha! Ja, hädanefter får jag be P att kolla här innan han fixar middagen. 😉

Kommentera

