Köttfri fredag?

on

20130529-170929.jpg20130529-170937.jpg

20130529-171014.jpg

20130529-171042.jpg
Svenskarnas fredagsfavorit är en perfekt måltid att äta som köttfri. Enkelt att anpassa till mejeri och glutenfri och dessutom gott!
Det finns mängder av recept på vegetariska fyllningar men jag sparade länken till den jag hittade på jobbet…
Så jag improviserade 🙂

Bönfräs

Fräs lök och grovriven morot i fett. Tillsätt ett par klyftor riven vitlök.
Blanda i en burk krossade tomater och låt koka ihop i ca 20 minuter.

Gör det enkelt för dig och häll i en påse färdig tacokrydda eller ha i 1 tsk chipotlepulver, 1 tsk spiskummin, 1 tsk maken koriander, 1 tsk kakaopulver. Salta och smaka av.

Häll i en burk avsköljda svarta bönor. Låt koka upp.
Krossa 1 dl solrosfrön eller jordnötter grovt och blanda ner

Klart!

Sötpotatispinnar.
Skala och skär sötpotatisen i 0.5 cm tjocka strimlor. Använd samma kryddblsndning som till bönröran + 2 msk fett och se till att bitarna blir täckta.
Kör i ugnen i 225• i ca 10 min.

Servera i tortillabröden.

Jag fuskade och köpte glutenfria flatbröd till mig…

20130529-172948.jpg

5 kommentarer Lägg till

  1. WoW skriver:

    Ja, det är en enkel väg att gå om man har allehanda ätare vid bordet 🙂

    1. Maria skriver:

      Buffévarianter är alltid smidigt

  2. corleonia skriver:

    Buffévarianter är väldigt bra att ha 😀

    1. Maria skriver:

      Och då behöver inte dottern sucka över det mejerifria 😉

Kommentera

