Ta vad du har hemma färslimpa!

20140604-181846-65926375.jpg

Rensade skafferi och kyl och behövde en maträtt som skulle ta en timme i ugnen så att jag hann röja lite hemma…
Resultatet blev en färslimpa som sonen åt med stor aptit

1 stor lök
1 stor morot
3 stjälkar selleri
1 vitlök solo

Kör i matberedaren tills det är smått.
Fräs (utan fett) i en teflonpanna och tillsätt lite vatten då och då så det inte bränner fast. Fräs ca 5 min

1 sötpotatis (jag hade en som legat länge och väntat på omhändertagande)eller bakpotatis. Picka och kör mjuk i mikron. Låt svalna.

1 pkt tofu
1 pkt kokta bönor av något slag
2 msk tamari
1 tsk sambal

Kör med innehållet från potatisen i matbereraden till nästan mos

Lägg i en bytta.

Kör: 1 dl solrosfrön, pumpafreön eller nötter (jag hade cashew hemma) till mindre bitar

Blanda ihop allt i en skål tillsammans med 2 dl havregryn. Smaka av med salt och kryddor. Jag använde även 0,5 dl smokey barbecuesås 🙂

Lägg i en smord teflonform och ställ i ugnen i 175 grader i ca 1 timme. Lägg på folie efter halva tiden om den börjar bli svart. Låt stå ett tag innan du skär upp i skivor.
Räcker till ca 6 personer

Idag hittade jag ett liknade recept så jag måste ha sett det och haft i bakhuvudet
http://engine2diet.com/recipe/lynns-meatloaf/

Jag fixade kokt potatis och svampsås till. Gott!
20140604-181851-65931022.jpg

Lämna en kommentar